Huolto- ja kunnossapidon murros – onko mobiiliratkaisu harppaus tuntemattomaan vai johonkin uuteen?

Huolto- ja kunnossapitohenkilöstö on yrityksen eturintamassa palvelemassa asiakkaita. Usein sanotaan syystäkin, että asiakaspalvelun syvin olemus määritellään juuri tämän ammattiryhmän kautta. Kuinka hyvin ja kuinka nopeasti he pystyvät ratkaisemaan käytännön ongelmia asiakkaan luona. Tällä alueella mitataan toimittajan luotettavuus. Ei ole ihme, että pitkät asiakassuhteet nojaavat usein hyviin kokemuksiin huolto- ja kunnossapitopalveluista.

Usein asentajien suurimmat haasteet ovat aika ja tiedon puute kohteesta sekä selkeät tehtävänannot. Nykypäivänä perinteinen papereiden siirtely organisaatioportaalta toiselle on auttamatta liian hidasta ja usein myös aiheuttaa epäselvyyksiä matkan varrella – tietenkin se on myös tehotonta.

Menestyvät yritykset pystyvät kytkemään teknologiaa toimintaansa palvellakseen paremmin asiakkaiden tarpeita ja ollakseen tehokkaita. Tänä päivänä asiakaspalvelu on pitkälti digitalisoitu, mutta asentajat liikkuvat edelleen pääsääntöisesti papereiden ja puhelimen voimalla. Toimistokäyntejä saattaa tulla useita joka päivä, mikä lohkaisee työajasta merkittävän siivun.

Voisiko asiat hoitaa toisella tavalla ja onko siitä mitään hyötyä? Olemme Acandolla rakentaneet huolto- ja kunnossapitosektorille mobiiliratkaisuja pitkään ja niitä hyödyntää tänä päivänäkin tuhansia asentajia. Eräs asiakkaamme totesi, että on pystynyt leikkaamaan huolto- ja kunnossapidon laskutuskiertoon menevän ajan puoleen. Toinen asiakkaamme on laskenut, että mobiiliratkaisun ansiosta yksittäisen asentajan työaikaa säästyy päivittäin 45 minuuttia.

Tällaisten lukujen myötä yritys on ottanut suuria harppauksia tehokkuudessa. Se tarkoittaa paljon etuja, kuten säästyneitä voimavaroja kehittää toimintaa ja kasvattaa kilpailukykyä. Teknologia on ollut näissä projekteissa apuväline. Tärkein palanen kokonaisuudessa on työntekijät.

Kaikissa näissä työntekijöiden toimintatapojen on pitänyt muuttua samalla, kun uusia ratkaisuja on otettu käyttöön. Toimintatapojen muutos vaatii sitoutumista. Kokemuksesta voimme sanoa, että se ei ole kompastuskivi. Työntekijät ovat poikkeuksetta valmiita käyttämään ratkaisuja, jos ne ovat helppokäyttöisiä ja niistä on hyötyä päivittäisessä työssä. Toisin sanoen kenttäorganisaatio tarvitsee kenttäkelpoisen ratkaisun.

Huolto- ja kunnossapitotyötä tekeville sovellukset pitää paketoida siten, että niiden käyttö on helppoa ja ne toimivat joka tilanteessa. Käytettävyys on kaikki kaikessa. Jos järjestelmän käytettävyys ei ole hyvä, niin kukaan ei niitä käytä.

Tämä on ollut päällimmäisenä tavoitteena Acandon mobiilisovellusten kehitystyössä. Lähtökohta on ollut se, että tarjoamme palvelut käyttäjille tuttuihin laitteisiin eli älypuhelimiin ja tablet-laitteisiin. Toteutamme ratkaisut html5-teknologialla. Ratkaisujen käyttöliittymät ovat responsiivisia eli sisällöt sovitetaan aina kunkin päätelaitteen näytön kokoon. Ratkaisumme ovat käytettävissä kentällä myös ilman verkkoyhteyttä.

Olemme tuomassa nämä ratkaisut kaikkien yritysten ulottuville. Julkistamme Kunnossapito Foorumissa Tampereella maaliskuun 25. päivä Fieldservice-ratkaisun, jonka yritys voi ottaa käyttöönsä kiinteää kuukausivuokraa vastaan halutulle käyttäjämäärälle. Palveluun voidaan liittää lisäkäyttäjiä tai vaihtoehtoisesti poistaa niitä joustavasti ilman kiinteitä kustannuksia. Fieldservicen ansiosta yritykset voivat välttää etupainotteisia investointeja ja näin ylläpitää liikkumavaraa yrityksen taloudessa.

Nyt kaikilla yrityksillä, myös pk-yrityksillä on mahdollisuus ottaa uusi askel huolto- ja kunnossapitotoiminnassaan pienillä riskeillä. Kannattaa miettiä, olisiko oikea hetki ottaa uusi kehitysharppaus omassa yrityksessä.


Marko Happonen
seniorikonsultti, mobiilipalvelut
marko.happonen@acando.com

Acando lanseeraa uuden mobiilin suunnittelu- ja ohjausjärjestelmän KUNNOSSAPITOFORUM 2015 -messuilla

KunnossapitoForum 2015 -messut pidetään 25. - 26.3. Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Tämän vuoden messutarjonta kattaa teollisuuden kunnossapidon eri osa-alueet monipuolisesti: kunnossapito- ja huoltopalvelut, teollinen internet, mobiilisovellukset, laitteet, varaosat ja tarvikkeet.

Acando lanseeraa messuilla huolto- ja kunnossapitosektorin tarpeisiin räätälöidyn mobiilin suunnittelu- ja ohjausjärjestelmän, joka soveltuu erikokoisille yrityksille. Palvelu on valmis ratkaisu, jonka käyttöönotto on helppoa ja yksinkertaista. Asiakas maksaa palvelun käytöstä käyttäjämäärän mukaisesti.

Acando on toimittanut mobiilipohjaisia huolto- ja kunnossapidon työnohjausjärjestelmiä niin pienille kuin suurille yrityksille. Ratkaisujamme käyttää tälläkin hetkellä tuhannet huolto- ja kunnossapidon ammattilaiset. Asiantuntijoillamme on vahva käytännön tietotausta huolto- ja kunnossapitoalasta sekä rautainen ja laaja it-osaaminen. Liiketoimintakriittisiä ratkaisujamme hyödyntävät organisaatiot useilla toimialoilla.

Tervetuloa tapaamaan asiantuntijoitamme osastollamme 936. Lisäksi suosittelemme osallistumaan messujen ensimmäisenä päivänä 25.3. kello 13.00 tietoiskuun, jossa Acandon Joonas Tomperi kertoo tärkeät askeleet onnistuneeseen mobiilihankkeeseen.

Nähdään messuilla!